• Digitális kihívás a szemnek

    Digitális kihívás a szemnek

    Digitális kihívás a szemnek

    Modern világunk velejárói a digitális eszközök. Naponta sok-sok órát töltünk képernyő előtt, ide értve a számítógép mellett az okostelefont, az ebook-ot, a tabletet. Milyen hatással van ez a szemünkre és a látásunkra?

    A mai képernyők már nem „sugároznak” olyan frekvencia tartományban, amely epilepsziás rohamot válthat ki. Ennek ellenére a képernyő előtti munka a szemet fokozottan veszi igénybe.

    A digitális eszközök használatából fakadó szem- és látásproblémák leggyakoribb tünetei a szemfáradás, fejfájás, homályos látás, szemszárazság, nyak-és vállfájdalom. A problémákat a rossz megvilágítás, a képernyő tükröződése, a képernyő nem megfelelő távolsága, nem korrigált látáshiba mellett az is okozza, hogy a képernyőt figyelve csökken a pillacsapások száma. A pislogáskor szétterülő könny elengedhetetlen a szem normál működéséhez, az éles látáshoz. Ha ez a könnyfilm sérül, a szem kiszárad. Megfelelő könnyfilm réteg hiányában nem tökéletes a látás, és még számos egyéb kellemetlen tünet is jelentkezhet. A szem kivörösödhet, égő, viszkető érzés jelentkezhet, olyan érzés, mintha homok lenne a szemben.

    Digitális kihívás a szemnek

    A mesterséges megvilágítás miatt a fény direkt módon jut a szembe, nem visszaverődve. Ez a melanin termelésre hatva, annak fokozott képződését idézi elő, ami alvászavarhoz vezethet. Ezért sem tanácsos elalvás előtt a digitális eszközök használata. Létezik éjszakai üzemmód, ami melegebb szín kibocsátásával igyekszik kímélni a szemet. Ha este még képernyő előtt vagyunk, érdemes bekapcsolni, de legjobb, ha inkább más, pihentető elfoglaltság után nézünk.

    A számítógépen és a digitális képernyőkön más a kontraszt és a betűk élessége, mint a nyomtatott lapokon. Más távolságban és más szögben olvasunk és dolgozunk a képernyőn, tableten, telefonon, mintha a könyvet, vagy az újságot a kezünkben tartjuk, vagy egy asztalnál írunk. Ezért eltérő ilyenkor a szemmozgás és másképp is fókuszálunk.

    A problémák megelőzésére egyrészt megfelelő szemüveget kell viselni, másrészt a számítógépes munkához a munkakörnyezetet úgy kell kialakítani, hogy az csökkentse a megterhelést.

    • Monitor elhelyezése: a legtöbb embernek a szemmagasságtól 10-20 fokkal lejjebb, a szemtől 50-70 cm-re helyezett monitor az ideális
    • Fény: a monitor úgy helyezkedjen el, hogy a fény ne tükröződjön a képernyőn. Figyeljünk az ablakra is.
    • Tükröződés mentes monitor: ha a fényforrás és a monitor helyzete nem változtatható
    • Megfelelő ülőhelyzet: a szék legyen kényelmes, magassága biztosítsa, hogy a lába kényelmesen pihenjen a padlón. A vállát soha ne húzza fel írás/gépelés közben
    • 20/20/20: 20 percenként pillantson fel a monitorról 20 másodpercre, 20 láb (kb. 6 méter) távolságra. 2 óránként feltétlenül tartson negyed óra pihenőt, amikor NE a telefonját nézegesse!
    • Pislogás: percenként átlagosan 15-20x pislogunk, ami biztosítja, hogy mindig egyenletes könnyréteg vonja be a szemfelszínt. Amikor nagyon koncentrálunk, vagy a monitort nézzük, ritkul a pislogások száma, ez a könnyfilm felszakadásához, kellemetlen szúró, égető érzéshez, szemszárazsághoz vezethet.

    A rendszeres szemvizsgálat és látásellenőrzés, a tudatos odafigyelés segíthet a szem egészségének megőrzésében.